Feromony. Cała prawda. Czym są i jak działają?

Feromony. Cała prawda. Czym są i jak działają?

W świecie natury feromony mają ogromne znaczenie, gdyż zalicza się je do tzw. czynników umożliwiających komunikację zapachową. Charakterystyka ich działania oraz opisujące ją przykłady można znaleźć tu w szczególności w pracach akademickich mówiących np. o dzieleniu się informacjami z innymi osobnikami ze stada, ostrzeganiu o niebezpieczeństwie, czy też rytuałach godowych, tak charakterystycznych dla środowiska fauny. Niektóre gatunki posługują się nimi również, aby wzmocnić swoje zdolności lokalizacji, i tak oto znalezienie partnera, podążając jego śladem feromonowym, jest jak najbardziej możliwe i może obejmować odległości liczące sobie nawet kilka tysięcy metrów. A jak to jest w świecie ludzi? Jaka jest specyfika feromonów, które wytwarza człowiek i czy ich działanie faktycznie ma taki wpływ na inne osoby w naszym otoczeniu?

Kiedy to się zaczęło?

To, że świat zwierząt komunikuje się w odmienny sposób niż człowiek zauważono już dawno. Cześć z badaczy próbowała nawet nauczyć się języka, którym posługuje się określona część fauny, jednak szybko zrozumiano, że w tym przypadku nie można mówić o czymś tak skomplikowanym, jak język. Niezależnie od gatunku zwierzęta bazują na wrażeniach i sygnałach, a te z kolei wcale nie muszą wiązać się z wydawanymi dźwiękami. Natura postanowiła zatem pomóc i wyposażyła je w zdolność produkowania i pozostawiania po sobie feromonów, które wpływając na podświadomość drugiego osobnika potrafiły wywołać pożądaną reakcję. Czasami było to odstraszenie rywala, innym razem uwiedzenie samicy.

Jeśli zaś chodzi o bliższe nam badania, to jedne z bardziej istotnych przeprowadzono na początku lat 70-tych XX w. Była to pierwsza próba zrozumienia natury tych substancji, która zakończyła się wnioskiem, iż podatność na feromony u kobiet wzrasta wraz ze zbliżającym się terminem owulacji (łączono to również z tendencją do bardziej wyzywającego ubioru i podświadomą intensyfikacją i poszukiwaniem możliwości uczestniczenia w życiu towarzyskim np. wychodząc do klubów). Dalsze testy wykazały, iż taki wpływ mają na siebie obie płcie, i choć ich skład feromonów różni się, to podprogowe informacje wysyłane są tu każdego dnia. Największą niespodzianką jest jednak to, że wywołane nimi wrażenia odbieramy jako naturalne, nie podejrzewając nawet, że mogą one zostać uruchomione pod wpływem czyichś feromonów.

Czym są feromony?

Tak jak nie mamy wpływu na to, czy nasza reakcja na inną osobę nie jest spowodowana przez jej mieszankę feromonów, tak sami nie panujemy nad tym, jaki ich rodzaj uwalnia do powietrza nasze ciało. Przez jednych nazywane „pierwiastkami atrakcyjności”, przez innych „nośnikami informacji osobistych”, feromony to związki organiczne, które działają bezpośrednio na układ nerwowy. By jednak do tego doszło druga osoba musi odebrać ich sygnał, a proces ten z kolei odbywa się poprzez zmysł węchu. Tylko tyle i aż tyle wystarczy by przekazać swoje emocje, zamiary, a nawet wzbudzić zainteresowanie, gdyż w naturze tych związków leży również wabienie potencjalnych partnerów. Feromony to więc swego rodzaju związki semiochemiczne – są jak perfumy reklamujące to, co w tobie najlepsze. Nie będzie więc raczej przesadą stwierdzenie, że opanowanie ich mocy i odpowiednie skomponowanie różnych składników (w tym również zapachów) może sprawić, że zyskasz wpływ nad tym, jak odbierają cię inni.

Wpływ na innych

W kontaktach międzyludzkich możliwość kontrolowania podświadomych informacji zapachowych jest wręcz nieocenioną wartością dodaną, która sprawia, że wszelkie tego typu sytuacje (biznesowe, przypadkowe i towarzyskie) nabierają o wiele lepszego i pozytywnego rozwinięcia, niż gdybyśmy zdali się wyłącznie na naturalne predyspozycje swojego ciała. Androstenol, Androsteron, Androstenon i Androstadienon są szeroko znane w świecie nauki, a od niedawna opanowaliśmy również metodę, jak wytwarzać jej w formie syntetycznej. Dzięki temu stosujący je ludzie mają dostęp do możliwości skłaniania do zachowań, które w innym wypadku były by wykluczone lub bardzo trudne do osiągnięcia.

Podstawowymi profitami dotyczącymi wpływu na innych oraz wzrostu atrakcyjności (w zależności od sytuacji są to różne proporcje atrakcyjności interpersonalnej oraz seksualnej) są między innymi:
- łatwiejsza inicjacja kontaktu dzięki stworzeniu podświadomego wrażenia sympatii i zaufania,
- większa pewność siebie, która jednocześnie odstrasza konkurentów i sprawia, że wydajemy się atrakcyjniejsi (jako partner biznesowy lub w erotycznym sensie),
- dostosowanie swoich działań w zależności od sytuacji i pomoc w odniesieniu naturalnego i niewymuszonego sukcesu (likwidują aurę desperacji),
- wywoływanie reakcji instynktownych,
- możliwość rozpalenia na nowo płomienia namiętności w związku,
- działanie bardzo podobne do afrodyzjaków, jednak o wiele bardziej subtelne (zarówno w wersji stężonej, jak i perfumowanej).

Naturalna gospodarka feromonów

Uzasadnieniem zastosowania feromonów syntetycznych jest fakt, iż współczesny styl życia człowieka znacznie wpłynął na ograniczenie i zubożenie ich naturalnej gospodarki. Prawidłowość ta dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Używając wielu kosmetyków oraz biorąc częste kąpiele, a przy tym prowadząc aktywny tryb życia, w którym nieustannie brakuje czasu, nieświadomie obniżyliśmy swój potencjał płciowy. Skonfundowani zaczęliśmy zwracać więcej uwagi na to co zewnętrzne, gdyż sygnały jakie dawało nam ciało, podświadomość w kontaktach z innymi i wywołane nimi wrażenia odnośnie dopasowania, stopniowo zaczęły zanikać. Staliśmy się też bardziej nieśmiali, przez co kontakt i dobre wrażenie zostało finalnie skryte pod płaszczykiem indywidualizmu i radości np. z bycia singlem. Na szczęście wysiłki nauki, by wspomóc proces odbudowy bezpośrednich kontaktów między ludzkich, idą w końcu w dobrą stronę.

Jak dobrać feromony do swoich potrzeb?

Korzystanie z oferty feromonów nie jest automatyczną gwarancją sukcesu. Wszystko zależy od tego, w jakim celu chce się je stosować. Tym oto sposobem powstały mieszanki, które można używać na co dzień (umiarkowanie mocne i poprawiające ogólne wrażenie i pewność siebie w grupie), do flirtu (mocne i uwodzicielskie, sugerujące atrakcyjność seksualną i wywołujące podniecenie na samą myśl o zbliżeniu) oraz w kontaktach firmowych (zapewniając sobie dobrą pozycję w negocjacjach, przewagę nad innymi kandydatami oraz wzbudzając zaufanie u przyszłego kontrahenta czy pracodawcy). Poza tym feromony różnią się między sobą:
- pojemnością i stężeniem pierwiastków atrakcyjności,
- wersją (mogą być zapachowe lub bezzapachowe – te drugie mają większe stężenie),
- przeznaczeniem (inna mieszanka i nuty zapachowe znajduje się w feromonach przeznaczonych dla kobiet, inne dla mężczyzn).

Końcowy wniosek właściwie nasuwa się sam. Fakty, jakie można znaleźć w wielu pracach naukowych oraz zapisy z badań przeprowadzanych na przestrzeni ostatnich 45 lat wyraźnie wskazują implikację między powodzeniem w kontaktach międzyludzkich, a działaniem nośników informacji osobistych, funkcjonujących w świecie przyrody jako feromony. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że wszystko zależy tu również od indywidualnych warunków oraz sytuacji użycia tych syntetycznych związków zapachowych. Nie zadziałają on tak silnie na osobę, która nas zna, jak na nieznajomego. Nie sprawią też magicznie, że ktoś nas polubi. One tylko dają wyraźny sygnał „ten człowiek jest wartościowy – warto by go było poznać”. Cała reszta zależy od tego, jak wykorzystamy tę przewagę.

Ekspert Świata Doznań
Mateusz Hoffmann